Overslaan en naar de inhoud gaan

Traveling. It leaves you speechless, then turns you into a storyteller...*

Inschrijven Icon/Subscribe Created with Sketch.

Heb jij constant reiskriebels? Dan is deze opleiding jou op het lijf geschreven.

Lees hier het stageverslag naar Riga en Tallinn
Lees hier het verslag van de stagereis naar Malta

* IBN BATTUTA  - Marokkaans ontdekkingsreiziger uit de 14de eeuw

Droom jij weg als je te lang binnen zit? Ben jij gefascineerd door het eeuwenoude patrimonium in steden en cultuursites? Of vind je het spannend om de platgetreden paden te verlaten? Als je van toerisme houdt, past deze grensverleggende opleiding prima in jouw professionele rugzak. Je leert natuur en landschappen lezen om er enthousiast over te vertellen. Verschillende doelgroepen zorgen ervoor dat elke gidsbeurt een nieuw avontuur wordt. Met deze praktijkopleiding ligt de wereld van het toerisme aan je voeten/wandelschoenen. Mis de trein niet.

Word gids of reisleider, met COOVI. Hier zie je hoe het er aan toe gaat.

Toerisme boomt en professionele gidsen en reisleiders zijn altijd en overal nodig.

Ja maar, is daar vraag naar?

Toerisme Vlaanderen, het departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en andere toeristische organisaties en opleidingscentra hebben samen dit opleidingstraject uitgewerkt. Immers, het toerisme boomt en professionele gidsen en reisleiders zijn altijd en overal nodig.

In de opleiding Gids kan je afstuderen als Gids Brussel, Gids Groene Gordel of Museumgids.

In de opleiding Reisleider word je specialist Europa of Verre Bestemmingen, mét een EHBO-brevet op zak.

Als je de opleiding tot gids of reisleider met succes afrondt, krijg je een gids- of reisleiderskaart als bewijs dat je beschikt over alle basiscompetenties die je nodig hebt om de toerist op een degelijke manier te begeleiden.

Is het wel voor mij?

Heb jij constant reiskriebels? Ben je een organisator in hart en nieren, of ben je graag met mensen bezig? Dan is deze opleiding jou op het lijf geschreven. Bij COOVI is iedereen welkom: van werknemer tot zelfstandige, van beginner tot semi-professioneel. Leer de kneepjes van het vak en scherp je techniek aan.

Opgelet:

  • de kennis van minstens één vreemde taal is een vereiste om het certificaat te kunnen halen. Voor Engels/Frans/Duits kan dit aangetoond worden met een diploma secundair onderwijs.Voor een andere taal wordt een taaltest afgelegd.

 

 

 

 

 

Docenten

Marleen Dewaele
Marleen De Waele

Ik ben Marleen, en ben opleidingscoördinator van de opleiding Gids/Reisleider. Talen studeren en reizen zijn altijd mijn grootste passies geweest. Werken ‘met’ en  ’voor’ mensen, vind ik boeiend. Ik gids en begeleid reizen in Europa en ook naar verre, exotische bestemmingen. Al de kennis die ik verworven heb na 37 jaar, wil ik delen met anderen. Het is fijn om je cursisten later als collega’s te ontmoeten in de gids-en reisleiderswereld.  Na 37 jaar blijft lesgeven nog steeds elke dag opnieuw een boeiende uitdaging.

Jeroen Venderickx
Jeroen Venderickx

Ik ben al 19 jaar als gids verbonden aan het Museum voor Natuurwetenschappen. Sinds september 2017 geef ik landschapslezen bij CVO COOVI. Lesgeven aan geïnteresseerde volwassenen werkt erg motiverend. Het is fijn om mijn passie voor natuur, geologie, evolutie en biodiversiteit te mogen delen. Wetenschappelijke kennis over de fysieke wereld is volgens mij de hoeksteen van het begrijpen én beheren van onze gemeenschappelijke leefwereld. Gidsen is voor mij een ambacht die met passie tot kunst verheven wordt.

Valentin Thijs
Valentin Thijs

Ik ben dertig jaar actief als professionele gids en voordrachtgever in verschillende federale musea en in Bozar te Brussel. Ik ontwikkelde een grote historische interesse voor het cultureel erfgoed in België, Vlaanderen en Brussel. Ik specialiseerde me in stadsontwikkeling en architecturale rondleidingen. Ik werkte als educatief medewerker aan het Muziek Instrumentenmuseum (MIM) te Brussel. Sinds 2005 ben ik docent aan CVO COOVI.

Tamara Ingels
Tamara Ingels

Dr. Tamara Ingels is kunsthistorica. Ze werkt als zelfstandig consulent aan projecten in de erfgoedsector. Als docent geeft ze vormingen en lezingen in samenwerking met diverse educatieve organisaties. Ze gaf meerdere jaren vakdidactiek Kunstwetenschappen aan de lerarenopleiding (VUB) en is reeds vele jaren actief als gidsenopleider, met nadruk op vakdidactiek, kunsten en erfgoed. Haar expertise in dit veld bouwde ze op door vele jaren ervaring als gids en cultuurbemiddelaar. Ze specialiseerde zich in funerair erfgoed en de specifieke didactiek die komt kijken bij het gidsen op begraafplaatsen.

Toekomst

Een voorproefje van jouw toekomst

Nadat je afgestudeerd bent bij COOVI, kan je alle kanten op met je kennis. De werkopties zijn uitgebreid: ga op stap als reisleider bij een organisatie, als stadsgids in Brussel, als medewerker bij een reisbureau, in de groene gordel, in een museum, enzovoort. Droom groots. Wat houdt je tegen?

Inschrijven
Gids/Reisleider bij COOVI

Maak kennis met de CVO COOVI alumni

Josiane Van der Elst
Tevreden afgestudeerde cursist Gids Brussel, 2016-2017

Ik volgde de gidsenopleiding voor Brussel. Je leert er kijken naar de diverse aspecten van een stad: zowel op bestuurlijk, architecturaal, militair, religieus, taalkundig, financieel als of sociaal vlak. Leeft er een redacteur, een spreker, een bemiddelaar, of een organisator in jou, dan is de opleiding ‘Gids Brussel’ misschien het antwoord. Gidsen is hét vak om diverse talenten samen te gebruiken. Of je er nu beroepshalve voor kiest of je gewoon je interesseveld wil verbreden. CVO COOVI heeft een gedreven crew en kapitein aan boord.

Stadsgids Brussel
Maarten Vantilt – 2016-2017

Basismodule : Rondleiden in de Praktijk

De moeilijkste opdracht vond ik de eerste in Brussel over het Jubelparkmuseum. Dat zal zeker te maken hebben gehad met het feit dat het de eerste was en dat je je nog een manier van werken eigen moet maken, maar ik vond het ook het moeilijkste onderwerp. Hoe breng je het verhaal van een museum over zonder te vervallen in opsommingen over bijvoorbeeld de collectie, hoe houd je het met andere woorden interessant voor het publiek? Ik heb ervoor gekozen om verschillende facetten met elkaar te vermengen (de historiek van het museum, de collectie, de huidige tentoonstellingen) en hoop zo dat euvel opgelost te hebben. De makkelijkste opdrachten waren zeker het Lam Gods en het leven en werk van Rubens omdat ik professioneel ook met zulke onderwerpen bezig ben en dus goed wist waar te zoeken naar interessante bronnen. Bovendien waren het toffe onderwerpen waarbij het opzoeken van informatie allesbehalve als werk aanvoelde.

Dit vak leek me al op voorhand het leukste van het jaar en dat is ook zo gebleken. Ik heb zowel inhoudelijk als op gidsvlak veel bijgeleerd en heel wat leuke mensen beter leren kennen. Op naar het finaliteitsjaar!”

 

Paaseiland
Ervaring cursus reisleider door cursist SDG

“Ik wil zo graag de wereld zien”, dit lied van Verminnen is intussen een evergreen  en een motto voor vele reislustige  onder ons.  Het moet je maar overkomen, reiskriebels die dan ook nog toenemen als je ouder wordt,  wel … op een dag kies je voor de opleiding reisleider Europa en verre bestemmingen.  Een ervaren lesgever en coach en meerdere gastsprekers met praktijkervaring loodsen de cursisten door een aantal modules.  Heel wat aspecten van rondreizen komen aan bod : communicatievormen, type reizigers, groepsdynamica, interculturele communicatie, verschillende reisformules (bus, vliegtuig, …) en duurzaam toerisme.  Er is ook veel aandacht voor praktijk.  Je leert  het aanbod aan reisprogramma’s naar een bestemming te vergelijken.  Je neemt zelf één bestemming onder de loep en presenteert die als aanloop tot een groepsreis. Zo stak ik veel op over Myanmar en deelde ik dat met medecursisten.  Het echte werk begint pas bij de stagereis naar een Europese bestemming. Als cursisten organiseer je samen een groepsreis van A tot Z voor zowat 25 deelnemers. In ons geval was dat Budapest, een echte aanrader.  Niemand kan vooraf veldwerk doen, alles gebeurt op papier en pc, via mail en telefoon.  En dank je wel Google Street view voor de virtuele hulp bij het uitstippelen van wandelingen.  Eenmaal ter plaatse beleef je een leerrijke vierdaagse!  Parallel aan de stagereis zit iedereen te broeden op een eindwerk.  Een groepsreis naar een verre bestemming naar keuze met een welbepaald thema als rode draad. Zelf koos ik voor een klein maar zeer fijn land: Belize. In het binnenland en op zee en koraaleilanden kruip ik met de medereizigers in ware reporterstijl in de huid van Kuifje en kapitein Cousteau.

 Maar nu het volop zomert, druk ik even op de pauzeknop, want ik wil een stukje van de wereld in het echt zien. 

SDG –afgestudeerd 2016-2017

gids Brussel
Marijke Decoster

FINALITEIT GIDS BRUSSEL 2017 – 2018                                                        

De opleiding “gids Brussel” opende voor mij nieuwe perspectieven.

Je ontmoet er gelijkgestemden, ontdekt er verborgen pareltjes in het drukke stadsweefsel en na afloop van de cursus heb je een bredere kijk op onze prachtige hoofdstad.

De, op regelmatige basis, georganiseerde extra muros-activiteiten zijn een echte meerwaarde om de praktijk af te toetsen! Ook de verrijking van de algemene kennis is een grote troef. De opleiding is een combinatie van contactmomenten, didactische uitstappen en gastcolleges. De lesgevers zijn ook gidsen in de Belgische kunststeden. Deze opleiding is een aanrader van formaat voor al wie zich geroepen voelt om te gidsen.

 

GIDSEN IN BRUSSEL ……….  1 adres :  CVO COOVI Anderlecht

Marijke De Coster

 

gids Brussel

Reisleider
Pierre MASSCHELEIN

Opleiding Reisleider Europa en Verre Bestemmingen

“ Ik reis graag , dus ik word reisleider ”. Foutieve redenering …  je begint beter niet aan deze opleiding !

“ Ik reis graag en ik wil mijn passie ook met anderen delen ”. Indien dit je motivatie is en je daar bovenop goed kan omgaan met mensen , probleemoplossend kan werken en je niet bang bent om initiatief te nemen, schrijf je dan snel in voor deze opleiding.

Je zal er een grondige theoretische basiskennis meekrijgen over o.a. vulkanen, natuurfenomenen en wereldgodsdiensten, maar ook over specifieke reisleidervaardigheden. Belangrijk in deze opleiding is natuurlijk de praktijk. Gaande van het voorbereiden van een infovergadering voor een ( virtuele ) 3-weekse reis naar Nieuw-Zeeland, het organiseren en begeleiden van een daguitstap naar Brugge

( 2018 )  tot het schrijven van een paper over een 18-daagse reis naar de Baltische Staten. Hoogtepunt van de opleiding is wel de 5-daagse stagereis naar Malta, die je samen met je mede-cursisten niet enkel op papier uitwerkt, maar ook o.l.v. lesgever en coach uitvoert en begeleidt. Hier word je beoordeeld op je vaardigheden.  Verdorie, wat was dit een boeiende opleiding !

En biedt deze opleiding ook mogelijkheden ? Zeker en vast. Eind september begeleid ik ( na een grondig sollicitatiegesprek ) mijn eerste groepsreis, een rondreis van 3 weken doorheen Zuid-Afrika. Ik kijk er alvast naar uit ! 

reisleider
FINALITEIT REISLEIDER EUROPA & VREEMDE BESTEMMINGEN

Verslag van Josiane Van der Elst (22 juni 2018 )

Op reis in het echt en op papier? Het kan beiden in de opleiding Reisleider aan het CVO COOVI! lees hier het artikel als PDF

En je leert werkelijk alles wat er schuil gaat achter een uitgestippelde reis in een reiscatalogus!

We hadden twee grote uitdagingen: een reis volledig zelf op papier samenstellen van idee tot uitvoering en een reis ook echt zelf uitvoeren, en dit alles met respect voor de reiziger, het land en de lokale bevolking. Wij willen geen culturele erosiebarbaren zijn, maar inleven in een cultuur zoals die is.

Dus geen steak of mosselen met friet overal ter wereld verwachten!

Nee, en ook geen Vlaamse karbonaden, maar hier kan je dichtbij komen want van stoofpotjes zijn er veel varianten waar ook ter wereld!

Goed, eerst onze” reizen op papier” : onze virtuele reizen. Dit zijn eindwerken over een nieuw samengestelde reis met wervelende wervingstekst, een gedetailleerd logboek per dag en per uur, een praktische informatiebundel voor de reiziger met zeker ook informatie over hoe communiceren met de lokale bevolking en aandacht voor duurzaam toerisme. Als voorbeeld een hotel kiezen met aandacht voor rationeel watergebruik waar gevraagd wordt niet de “egotoerist” uit te hangen die dagelijks alle handdoeken wil vervangen zien.

Doe zoals je thuis bent! Voor dit deel van de opleiding hebben we onze fantasie de vrije loop gelaten en zijn we virtueel naar alle hoeken van de wereld gevlogen. Naar de Indianen van Noord-Amerika met Christine, naar de vogels van Kenia en Tanzania met René, naar de pelgrims van de Camino del Norte met Edith, naar de roots van de Latijns-Amerikaanse dans in Cuba en de Dominicaanse Republiek met Trees en naar de (voetbal)tempels van Mexico en Rio met Josiane. Aan u de keuze!

“In het echt” trokken we met de reisleiders - in spe voor onze stagereis naar de Baltische Staten Estland en Letland, met als hoofdsteden Tallinn en Riga. Voor wie het niet makkelijk onthoudt: ET: Estland – Tallinn.

Wij dat wil zeggen: 5 cursisten, 1 coach /lesgever/coördinator van deze opleiding Marleen De Waele, en 20 deelnemers, onze toeristen. En het was echt wel een “examen” want onze slaagkansen voor de opleiding hingen voor 60% van deze stagereis af. Bovendien was niemand van ons vijf al in deze staten geweest. Dus wij waren behoorlijk zenuwachtig maar ééns we de groep op Zaventem zagen, vergaten we deze examenstress en begonnen we samen met onze coach en toeristen aan een avontuur van vijf dagen.

En toch bleef er een zekere gezonde stress. Want je wil het goed doen, je wil als gids die meerwaarde geven aan de reiziger die hij niet in een reis- of stadsgids vindt. Je weet dat je steeds van dienst bent, maar dat mag je ook niet verlammen, je moet van de reis een spannend verhaal maken zodat de reiziger dag na dag aangenaam verrast blijft en uitkijkt naar het avontuur van de volgende dag! Het is net dat weetje of die anekdote meer die de kers op de taart zijn.

En ja, we zagen onze cursus over “Specifieke Reisleidervaardigheden” waarheid worden, zowel wat betreft praktische organisatie van de reis als wat betreft het boeien van de reiziger.

Het begint al met het ineensteken van een voorreisvergadering zodat de reiziger al een idee krijgt van de bestemming maar waar je nog niet alles weggeeft, de honger van de reiziger moet gescherpt worden! Wat je wel zo veel mogelijk moet meedelen, zijn praktische tips over nodige documenten, bagage, kleding, geld, gezondheid, eten en drinken, fotografie, souvenirs en zeker gewenst gedrag naar de lokale bevolking toe. En dan ben je op weg.

Het reilen en zeilen op luchthavens, veiligheidscontroles, de vlucht, beschadigde bagage, hotels,

check-ins, check-outs, kamerwissels, een busreis, de groep toespreken op de bus, tellen of iedereen aan boord was, de portemonnee bijhouden, stadswandelingen, sfeerwandelingen begeleiden, ter plaatse boeiend vertalen van het verhaal van de lokale gidsen, briefings voor de groep, briefingstonden voor ons met de coach, een afscheidsdiner samen met de reizigers organiseren. Heel belangrijk is het ook de groep te observeren en om te gaan met verschillende types toeristen, in te schatten hoe het gedrag van de groep als geheel of het gedrag van individuen evolueert. Heb je ze mee, is de sfeer goed, dreigen er conflicten? Hoe deze conflicten te hanteren of nog beter te anticiperen. Kortom: een steengoede oefening in steeds van dienst zijn in een kleine tijdelijk samengestelde familie!

Hier volgt een impressie van deze stagereis naar Riga en Tallinn, twee Hanzesteden, die nu voor altijd een speciale plaats in onze reisportefeuille hebben. Het leken verre landen, lange tijd bufferstaatjes, als klauwen van de grote communistische beer van de Sovjetunie. Maar wie dacht hier nog een Sovjet atmosfeer terug te vinden … er is niets wat de Letten en Esten liever willen vergeten. Zij zijn bijzonder fier op hun onafhankelijkheid sinds 1991 en hun toetreding tot de EU in 2004.

Riga, een torenskyline aan de oevers van de Daugava rivier, die tot ver in Rusland doordringt. Ook Riga heeft het juk van Duitse, Zweedse, tsaristische en Sovjetheerschappij afgegooid. Een open stad waar kerktorens, koopliedenhuizen en Bremer muzikanten de turbulente geschiedenis van deze stad vertellen voor wie goed naar gids Gita en naar onze vertaling luisterde. Maar meest in het oog springend is de Jugendstil wijk. Jugendstil is ons Belgen beter bekend als Art Nouveau met als pionier onze landseigen Victor Horta. Hier is ieder huis rijkelijk gedecoreerd met natuurmotieven, bladen, bloemen, bomen, fantasiewezens of mooie sterke vrouwen. Er is zelfs een Jugendstil Miss Riga. Verder met de bus van Riga naar Tallinn, langs burchtensteden als Sigulda en Turaida, waar we het we meeslepende liefdesverhaal leren kennen van de Roos van Turaida, een jonge vrouw die de dood verkiest boven ontrouw. Dit is dan echt middeleeuws.

Tallinn is als een sprookjesstad, een parel uit de middeleeuwen geplukt en onder een stolp bewaard! Maar vergis je niet, hoe middeleeuws Tallinn er ook uitziet, dit is een stad die op de e- trein is gesprongen. Niet voor niets spreekt men over E-stonia (Engels voor Estland). Bewijs hiervan: met fierheid vertelde gids Kristiina dat hier op 26 mei 2019 online werd gestemd voor het Europese parlement. Wij met “Computers” ter grootte van een kleine keukenkast of met een rood potlood, mag ook lippenstift zijn… Goed, u weet wat we bedoelen!

En wie weet, tot op één van uw volgende reizen! Tot uw dienst!  

 

René Bettens, Edith De Landtsheer, Christine Gauwloos, Trees Quaegebeur, Josiane Van der Elst Coach & lesgever : Marleen De Waele